Nieuwsbrief

Maandag 24 maart 2025

Oudercafé Travers over Social media

Op maandagavond 31 maart organiseren wij een ouderavond over het gebruik van social media. Een tijdje terug hebben wij samen met de GGD een ouderavond mogen verzorgen op de Phoenix waarin jongeren uit ons jongerencentrum ouders informeerden over het gebruik van verschillende apps (snapchat, tiktok en instagram). Er kwamen dusdanig veel vragen dat we in iedere ronde niet verder kwamen dan enkel het toelichten van snapchat. Op verzoek van veel ouders naderhand organiseren wij nu een avond die volledig in het teken zal staan van deze apps. 

De avond werkt op aanmelding, graag een berichtje naar mij via de mail of de app. t.ossendorp@travers.nl

De flyer vindt u in de bijlage!

Alvast bedankt voor het delen! 

Hartelijke groet,

Aldert en Tessa, Travers

Reminder: Vakantierooster 2025-2026, volgend schooljaar dus!

Hierbij deel ik alvast met u het vakantierooster voor volgend schooljaar.

Het is alleen nog maar een overzicht van de vakanties en dus niet van extra vrije dagen zoals margedagen!

Mogelijk vindt u het fijn om alvast op de hoogte te zijn voor vroege vakantieplanningen.

Herfstvakantie: 18 t/m 26 oktober 2025

Kerstvakantie: 20 dec. 2025 t/m 4 jan. 2026

Voorjaarsvakantie: 21 febr. t/m 1 maart 2026

Meivakantie: 20 april t/m 5 mei 2026

Zomervakantie 4 juli t/m 16 aug 2026

Daarnaast de officiële feestdagen van regio Noord.

 

Reminder: Informatie over project Azië

Ook dit jaar is er weer een schoolbreed project. Alle groepen gaan werken over een land in Azië, welk land dat wordt houden we nog even geheim. Aan de hand van een mysteriebox gevuld met voorwerpen gaan de kinderen raden over welk land zij gaan werken.

Het project loopt dit jaar van maandag 24 maart tot en met vrijdag 11 april. We willen met dit project leerlingen inspireren om verschillende culturen te verkennen. Het doel is dat kinderen niet alleen kennis opdoen over landen en hun tradities, maar zich ook verdiepen in hoe mensen leven, denken, en handelen in andere delen van de wereld. Door deze vakoverstijgende aanpak leren leerlingen over geschiedenis, geografie, cultuur terwijl ze tegelijkertijd empathie en begrip voor andere culturen ontwikkelen. Dit sluit aan bij persoonsvorming: open staan voor andere perspectieven, wat bijdraagt aan hun ontwikkeling. Dit project biedt ruimte voor creativiteit, samenwerken en ontdekken, met een duidelijke link naar de leefwereld van kinderen en de samenleving waarin zij opgroeien. 

De afsluiting van ons project over Azië vindt plaats op vrijdag 11 april van 10:30 tot 12:30. Er wordt een tentoonstelling georganiseerd waarbij iedere groep zijn lokaal inricht volgens het thema van hun land. De leerlingen worden actief betrokken bij het presenteren van wat ze hebben geleerd.

Ouders zijn welkom om de tentoonstelling te bezoeken op vrijdag 11 april van 12:00 tot 12:30.  

Reminder: Grote Peuterdag

Op 4 april organiseren we weer de Grote Peuterdag op de Markesteen!Op deze ochtend zijn geïnteresseerde ouders en hun kind(eren) van harte welkom om kennis te maken met de Markesteen.

Er zijn leerkrachten en ouders aanwezig om informatie te geven en het gesprek aan te gaan. Verder zijn er leuke activiteiten voor de kinderen en geven de kinderen van groep 8 een rondleiding. Ook Partou is deze ochtend vertegenwoordigd!

Mocht u zelf een peuter hebben of andere ouders kennen die mogelijk interesse hebben in een kennismaking met de school, dan zijn ze van harte welkom. Opgeven is niet nodig!

Reminder: MR verkiezingen oudergeleding

De ouders van de medezeggenschapsraad (MR) hebben er bijna 3 jaar op zitten. Dit betekent dat er verkiezingen moeten komen. In deze brief leest u meer over de verkiezingen. U leest hierin ook hoe u zich kandidaat kunt stellen. 

Vanwege het aantal leerlingen op de Markesteen,, hebben we na een proefperiode besloten dat de MR vanaf schooljaar 2025-2026 uit 3 ouders en 3 personeelsleden zal bestaan. Daarom zijn er nu drie (nieuwe) ouders nodig. 

Om ervoor te zorgen dat de MR goed blijft functioneren, laten we één ouder na twee jaar aftreden. Deze mag zich gelijk weer kandidaat stellen bij de verkiezingen van dat jaar. Daarna blijft de termijn voor elk ouder-lid drie jaar. Zo blijft er altijd minstens één ouder in de MR zitten. De nummer 3 op basis van stemmen bij de komende verkiezingen, zal voor deze termijn van 2 jaar aangesteld worden.  

Er zijn alleen verkiezingen voor de ouderleden, het personeel kiest zelf hun MR-leden. 

Wilt u meer weten over de MR? Kijk op de website van De Markesteen onder "Medezeggenschap en inspraak", of neem contact op met een van de leden van de verkiezingscommissie: 

·        Evert Jan Bagerman 

·        Ellen Brand 

Het e-mailadres van de MR is: mr-markesteen@ooz.nl 

 MR vergadering bijwonen?  

U kunt de MR vergadering bijwonen op woensdag 2 april om 19.30 uur op de Markesteen. Meld u hiervoor aan via mr-markesteen@ooz.nl

 Over de MR  

De MR vergadert ongeveer elke zes weken. De directie is erbij in het eerste deel van de vergadering. We bespreken onderwerpen zoals: 

·        Tussenschoolse opvang (TSO) 

·        Indeling van de klassen 

·         Huiswerk 

·        Schooljaarplan 

·        Ondersteuningsplan 

·        Onderwerpen als rekenen, lezen en maatwerk 

Huidige samenstelling van de MR  

De MR bestaat momenteel uit 4 ouders en 4 personeelsleden. De directeur is adviseur, maar heeft geen stemrecht.  

De ouders zijn: 

·        Evert Jan Bagerman (niet herkiesbaar) 

·        Ellen Brand (niet herkiesbaar) 

·        Karin Visser (herkiesbaar) 

·        Jessica Vogelzang (herkiesbaar) 

De personeelsleden zijn: 

·        Regina Frederiks 

·        Renee van Rijswijk 

·        Julia van der Schoor 

·        Roelien Zijlma 

Vanaf schooljaar 2025-2026 bestaat de MR uit 3 ouders en 3 personeelsleden.

  

Geïnteresseerd in de MR?  

Als u zich wilt kandidaat stellen, stuur dan een e-mail naar mr-markesteen@ooz.nl. U krijgt een bevestiging van uw aanmelding. 

Let op: De kandidaatstelling moet uiterlijk donderdag 10 april 2025 om 12.00 uur binnen zijn! 

Als meer dan 3 ouders zich kandidaat stellen, wordt er na 10 april een verkiezing gehouden. U moet bij uw kandidaatstelling ook uw motivatie en een foto meesturen, die gebruikt worden als er verkiezingen zijn. 

Voorbeeld kandidaatstelling: 

Naam: 
Ouder van: 
Ik stel me kandidaat voor de MR omdat ik graag actief wil meedenken over het schoolleven van mijn kinderen. Ik vind het belangrijk dat ouders een bijdrage leveren aan de kwaliteit van De Markesteen. Ik werk als consulent bij een welzijnsorganisatie en ben gewend om beleid te vertalen van theorie naar praktijk. Mijn kernkwaliteiten zijn creatief, direct en respectvol. 

Verkiezingsprocedure MR: 

·        25 februari 2025: U ontvangt deze eerste informatie met de oproep tot kandidaatstelling. Uw aanmelding moet uiterlijk donderdag 10 april om 12.00 uur binnen zijn. 

·        2 april 2025: U kunt de MR vergadering bijwonen van 19.30 tot 20.00 uur. Meld u aan voor 26 maart via mr-markesteen@ooz.nl

·        Week 16 (14-18 april): De verkiezingscommissie stelt de kandidatenlijst vast. Als er 3 kandidaten zijn, worden er geen verkiezingen gehouden. Bij 4 of meer kandidaten, volgt een verkiezing. U wordt hierover geïnformeerd. 

·        6 mei 2025: De tweede verkiezingsinformatie wordt gestuurd met de kandidatenlijst, presentaties en eventueel een stemprocedure. 

·        7 mei t/m 14 mei: Als er verkiezingen zijn, kunnen ouders elektronisch stemmen via een stembiljet. Meer informatie volgt in de tweede verkiezingsinformatie. 

·        Na 14 mei: De stemmen worden geteld en de uitslag wordt bekendgemaakt. 

·        Week 28 (7-11 juli): Overdracht van de MR-leden. 

  

Reminder: TSO begeleiding

Tijdens de middagpauze gaan de kinderen in 2 bouwen buiten spelen.

De groepen 1 t/m 4 van 12.00 tot 12.30 uur, de groepen 5 t/m 8 van 12.30 tot 13.00 uur.

Het gaat dus om ruim 1 uur, incl. voorbereiding en afronding.

Tijdens het buitenspelen worden de kinderen begeleid door een team met daarin 1 of meer collega’s van school, een pedagogisch medewerker en vrijwilligers.

We zoeken nog vrijwilligers (je ontvangt een vrijwilligersvergoeding) die het leuk zouden vinden om te begeleiden en toezicht te houden tijdens de TSO.

We vinden het vanzelfsprekend belangrijk dat je het leuk vindt om met kinderen om te gaan, het liefst ervaring met het omgaan met groepen kinderen.

De TSO is op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.

Het gaat om 1 of meer vaste dagen in de week.

Als je ingezet gaat worden als vrijwilliger vragen we om een VOG (deze wordt vergoed).

Heb je interesse dan hoor ik het graag dan kunnen we met elkaar in gesprek.

Groet, Jorien Griffioen

Agenda 

Week van 24 t/m 28 maart

Centrale aanmeldweek voortgezet onderwijs, groep 8

Woensdag 26 maart

Margedag, alle kinderen zijn VRIJ

Woensdag 2 april

19.30 uur MR vergadering

Vrijdag 4 april

Grote Peuterdag 9.00-11.30 uur

Maandag 7 april

Schoolfotograaf!

Maandag 7 april

Nieuwe nieuwsbrief

  

Wij zijn onderdeel van

Zoeken Sitemap