Info voor nieuwe ouders

Welkom op de Markesteen! In dit document staat allerlei praktische informatie. Mochten hierover vragen zijn, dan kunt u altijd bij de groepsleerkrachten Huriye, Lisanne & Annemée terecht of bij Jorien Griffioen (de directeur).

1.Hoe bereid ik mijn kind voor op de eerste schooldag?

( ⃰ voor het gemak gebruiken we ‘hij’/’zijn’ als we het hebben over uw kind, maar daar kan natuurlijk ook ‘zij’/’haar’ voor gelezen worden.)

2.Brengen en halen naar en van school;

U bent vanaf 8.20 uur welkom om uw kind in de klas te brengen. We starten om 8.30 uur, dan gaan alle ouders weg en gaat de deur dicht. De leerkracht wil graag op tijd starten. Elk kind mag zijn/haar jas zelf aan de kapstok hangen. De tas mag in het vakje bij de jas. Het eten en drinken voor de pauze (10 uur) mag elk kind zelf in de bak zetten in de klas, zo weten de kinderen zelf goed wat ze mee hebben. Het eten en drinken voor de lunch, mag in de bakken bovenop de kapstok geplaatst worden.

Als uw kind de klas inkomt, mag hij naar het keuzebord lopen en het bordje met zijn naam ophangen bij de activiteit, die het kind graag wil doen. Dat noemen we de inloop. Heeft u nog een hele belangrijke korte mededeling, dan mag u die heel kort melden bij de leerkracht, overige mededelingen graag noteren in de klassenagenda die bij de ingang van het lokaal ligt. Voor langere mededelingen of andere vragen kunt u beter een afspraak maken via de mail, Parro of per telefoon. De leerkracht wil er ’s morgens namelijk graag voor de leerlingen zijn om die te begroeten.

Op lange dagen (ma, di en do) om 14.45 uur en op korte dagen (woe en vrij) om 12.00 uur kunt u uw kind buiten ophalen bij de uitgang aan de kant van de fietsen. De kinderen komen daar naar buiten met de leerkracht en staan bij de muur. Om het overzicht te bewaren en om te zorgen dat de kinderen met de goede persoon mee gaan, zal de leerkracht de kinderen een voor een naar de ouders sturen. Wordt uw kind opgehaald door iemand anders of gaat uw kind naar de buitenschoolse opvang, wilt u dit dan in de klassenagenda schrijven?

3.Helpende handen

Er zitten elke dag twee kinderen naast de leerkracht, deze kinderen zijn de helpende handen. Zij mogen helpen met dingen opruimen en klaarzetten gedurende de dag. Ook mogen zij als eerste kiezen van het kiesbord en staan zij vooraan in de rij.

4.Gym

1 à 2x per week hebben we gym in het speellokaal. Geef uw kind gymschoenen mee die hij of zij zelf kan aantrekken. Schrijf ook in beide schoenen de naam van uw kind. De gymschoenen blijven in een bak in de klas, zodat we ook als het slecht weer is, naar het speellokaal kunnen om te bewegen. Voor gym hebben de kinderen geen extra gymkleding nodig. De kinderen zullen één keer in de week gymles krijgen van de vakleerkracht.

5.Ongelukjes

Sommige kinderen plassen in spannende, nieuwe situaties nog weleens in hun broek. Dat kan gebeuren. U kan een setje schone kleren mee geven voor in de tas. Het is toch net iets fijner om na een ongelukje je eigen kleren aan te kunnen doen.

6.Lestijden

Onze school maakt gebruik van een continurooster. Alle leerlingen eten op school.

Maandag

8.30-14.45

Dinsdag

8.30-14.45

Woensdag

8.30-12.00

Donderdag

8.30-14.45

Vrijdag

8.30-12.00

7.Ritme van de dag

Een dag in groep 1 ziet er globaal als volgt uit:

08.30 – 09.00

Inloop en activiteiten in een klein groepje.

09.00 – 09.15

Kort in de kring (dagen van de week, nieuwe helpende handen, de activiteiten van de dag bespreken, enz)

09.15 – 10.00

Buiten spelen / gym

10.00 – 10.15

Eten en drinken

10.15 – 10.40

Muziek / drama / etc.

10.40 – 11.40

Spelen en werken (incl. onze reken- en/of taalinstructiekring)

11.40 – 12.00

Kringactiviteit

12.00 – 12.30

Lunchen

12.30 – 12:45

Buitenspelen overblijf

12.45 – 13.00

Voorlezen

13.00 – 14.10

Spelen en werken (incl. onze reken- en/of taalinstructiekring)

14.10 – 14.35

Buitenspelen

14.35 – 14.45

 Kring

14.45

 Naar huis

8.Kring en dagritme

We bespreken in de kring welke dag het is. Daarbij besteden we ook aandacht aan de dag van gisteren en morgen. Eveneens komen de maanden en seizoenen hier aan bod.

Daarnaast bespreken we wat we die ochtend en/of middag gaan doen. Dit doen we met behulp van dagritmekaarten. Deze kaarten blijven de hele ochtend/ middag hangen, zodat de kinderen op elk moment kunnen zien wat de volgende activiteit is. Dit zorgt voor een duidelijke structuur en een goed overzicht van de dag. Voor kleuters is een ochtend anders vaak moeilijk te overzien. Elke dag van de week heeft zijn eigen kleur, die daltonkleuren gebruiken we door de hele school

Maandag = groen

Dinsdag = geel

Woensdag = rood

Donderdag = paars

Vrijdag = blauw

9.Eten en drinken

Onze voorkeur gaat uit naar een gezonde pauzehap met wat te drinken. Een gezonde pauzehap bestaat bv uit groente (wortel, snoeptomaatjes of komkommer), fruit of een boterham.

Let ook op bij het vullen van de bekers. De kinderen proberen ze in eerste instantie zelf te openen en bij een volle beker gaat er snel iets overheen. Het eten en drinken in de pauze is slechts bedoeld als tussendoortje.

Zet op zowel de beker/het pakje als het trommeltje de naam van uw kind.

Soms kan het zijn dat er getrakteerd wordt door een jarige, in dat geval zal de pauzehap misschien niet (helemaal) opgegeten worden.

Onze school maakt gebruik van een continurooster. Voor de lunch kunt u uw kind bv brood, iets te drinken en wat fruit meegeven naar school.

10.Buiten spelen

De kinderen spelen buiten op het plein. Zij kunnen spelen op het klimrek, op het plein of in de zandbak. We hebben fietsen, karren en zandbakspullen in de schuur waar kinderen mee kunnen spelen. Het buiten spelen is een manier voor kinderen om te ontladen, maar ook een goed moment voor het sociale gebeuren betreft vrienden maken en samen spelen. Wilt u er rekening mee houden dat we op die momenten langer buiten zijn. Dat betekent, dat het handig is passende buitenkleding mee te geven en/of als het warm weer is de kinderen in te smeren met zonnebrandcrème. In de ochtend spelen we vaak al vroeg buiten, wilt u er rekening mee houden dat het dan nog fris kan zijn.

11.Informatie voor ouders

Na ongeveer 4 weken zal er met de leerkracht een kennismakingsgesprek zijn om nadere informatie over uw kind uit te wisselen. Op deze manier kunnen wij eerst kennis maken met onze nieuwe leerling en heeft de leerling de tijd om te wennen in de klas.

12.Actueel

U heeft na het lezen van deze tekst of gedurende het schooljaar wellicht nog vragen. Deze mag u altijd persoonlijk, via de mail of via Parro aan ons stellen.

Om goed bij te houden wat er op school gebeurt en wanneer de kinderen vrij zijn, adviseren wij u om de schoolkalender goed bij te houden, de actuele kalender vindt u op de website. Ook ontvangt u de nieuwsbrief via de mail, zodat u altijd up to date bent. Deze info kunt u op de website vinden. Speciale activiteiten of nieuws krijgt u van de leerkrachten of via de directie via de mail te horen. Via de email krijgt u een link om foto’s van activiteiten te bekijken. Alledaagse foto’s worden gedeeld Parro.

Parro is een soort besloten Instagram, de leerkrachten posten daar regelmatig foto’s van activiteiten of plaatsen korte informatieberichten. U krijgt een uitnodiging om zich aan te melden bij Parro. Een echte aanrader om op de hoogte te blijven. Bij de kennismaking krijgt uw kind een tasje met informatie. Uitleg over Parro kunt u daar ook in vinden.